ΟΘΟΝΕΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΑΙΤΙΑ ΧΑΜΗΛΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
Στην εποχή μας, οι οθόνες — κινητά, tablets, υπολογιστές, τηλεοράσεις — έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των παιδιών. Από μικρή ηλικία μαθαίνουν να χειρίζονται τεχνολογικές συσκευές με ευκολία, όμως το τίμημα είναι μεγάλο: η συνεχής έκθεση στις οθόνες φαίνεται να επηρεάζει άμεσα την απόδοσή τους στα σχολικά καθήκοντα.
Η υπερβολική χρήση οθονών μειώνει τη συγκέντρωση και την ικανότητα προσοχής. Το παιδί, συνηθισμένο στη γρήγορη εναλλαγή εικόνων και ερεθισμάτων, δυσκολεύεται να σταθεί για πολλή ώρα σε μια δραστηριότητα που απαιτεί υπομονή και σκέψη, όπως η μελέτη ή η ανάγνωση. Επιπλέον, η πολύωρη ενασχόληση με παιχνίδια ή social media μειώνει τον χρόνο ξεκούρασης, με αποτέλεσμα κόπωση και δυσκολία στην πρωινή συγκέντρωση στο σχολείο.
Δεν είναι όμως μόνο θέμα χρόνου. Οι οθόνες επηρεάζουν και το συναίσθημα. Η συνεχής υπερδιέγερση, τα χρώματα και οι ήχοι προκαλούν ένα είδος «εθισμού» που κάνει το διάβασμα να φαίνεται βαρετό. Έτσι, η σχολική εργασία αντιμετωπίζεται ως αγγαρεία, και όχι ως πρόκληση για μάθηση.
Η λύση δεν είναι η πλήρης απαγόρευση, αλλά η ισορροπία. Ο χρόνος μπροστά στην οθόνη πρέπει να είναι περιορισμένος και πάντα υπό την καθοδήγηση των γονιών. Παράλληλα, οι ώρες χωρίς συσκευές — με παιχνίδι, διάβασμα, δημιουργία και φυσική δραστηριότητα — βοηθούν το παιδί να επανασυνδεθεί με την πραγματικότητα και να ενισχύσει τις γνωστικές και συναισθηματικές του δεξιότητες.
Γιατί η παιδική ηλικία χρειάζεται περισσότερο βλέμματα και λιγότερες οθόνες.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου